Wednesday 17 October 2012

Ramai Yang Tak Tahu


Tips Mengatasi Serangan Jantung Mendadak Jika Anda Berseorangan.

Cuba anda bayangkan situasi ini...

Jam menunjukkan 6:50 petang, anda sedang dalam perjalanan pulang dengan memandu kereta seorang diri.

Badan anda berasa tegang. Tiba-tiba anda merasakan kesakitan yang teramat di dada, dan mulai menjalar ke lengan dan dagu.
Anda mulai cemas. Jarak untuk anda sampai ke klinik/ hospital yang berdekatan lebih kurang 5 km. 



APA YANG HARUS ANDA LAKUKAN?

Anda pernah belajar cara melakukan CPR, tetapi tidak pernah diajar bagaimana cara untuk menolong diri-sendiri!

Di saat anda bersendirian dan terkena serangan jantung, bagaimana cara anda memberi bantuan kecemasan kepada diri sendiri?
Apabila jantung anda tidak berdenyut secara normal dan anda hampir pengsan, anda hanya mempunyai masa kira - kira 10 minit.
Selepas tempoh 10 minit, anda akan pengsan. 
Jika di sekitar anda tidak ada orang memberi bantuan kecemasan anda harus menggunakan 10 saat yang singkat ini untuk berusaha menolong diri sendiri.



APAKAH CARANYA?

Jawapannya:
·  Jangan panik. Anda harus berbatuk terus dengan sekuat tenaga.
·  Setiap kali sebelum batuk, anda harus tarik nafas dalam - dalam.
·  Kemudian berbatuk dengan kuat-kuat, dalam-dalam dan panjang-panjang (seperti hendak mengeluarkan kahak yang berada dalam dada).
·  Setiap selang dua saat, anda harus tarik nafas sekali dan batuk sekuat hati sehingga bantuan kecemasan tiba, (atau sehingga anda berasa denyutan jantung sudah kembali normal baru boleh berehat)

Tujuan tarik nafas: untuk memasukkan oksigen ke dalam paru-paru.
Tujuan batuk: untuk menekan jantung agar berlaku peredaran darah
Menekan jantung juga dapat membantu denyut jantung kembali normal
Apabila menggunakan bantuan seumpama ini, pesakit mempunyai peluang untuk diselamatkan di hospital

Sila sampaikan kepada orang lain cara bantuan kecemasan serangan jantung ini.
Mungkin saja dapat menolong mereka!
Serangan jantung boleh saja menyerang semua peringkat umur.

Pengambilan Optiberry secara konsisten dapat membantu orang ramai mencegah serangan jantung kerana ia mampu memberikan perlindungan kepada kardiovaskular. 

Terdapat 2 jenis kolestrol secara umum. Bahasa mudahnya adalah good cholestrol (HDL) and bad cholestrol (LDL). High-density lipoprotein (HDL) dikatakan bagus dan Low-density lipoprotein (LDL) dikatakan tidak bagus. Tetapi even LDL yang dilabelkan tidak bagus adalah tidak membahayakan kecuali apabila ia telah disintesis.

Salur darah yang normal tidak mempunyai sebarang plak pada dinding salur darah tersebut.  Tetapi apabila berlaku serangan radikal bebas pada dinding salur darah, ia menyebabkan berlaku injury kepada dinding dalam tadi. Jadi secara semula jadi untuk melindungi kecederaan tadi, dihasilkan cholestrol (LDL). Sintesis ini yang menyebabkan terjadinya plak. Plak ini yang akan menyumbatkan salur darah manusia dan seterusnya menyebabkan masalah kardiovaskular.

Serangan jantung yang pertama selalunya merupakan serangan jantung yang terakhir. Kebanyakan pesakit yang survived daripada serangan jantung patut mengambil iktibar daripada serangan jantung tersebut. Mereka sepatutnya mengubah gaya hidup mereka yang kurang sihat itu. 

Optiberry. Revolusi Gaya Hidup Masa Kini.


No comments:

Post a Comment